Máte skvělé produkty nebo poskytujete dokonalé služby, ale návštěvnost vašich webovek je žalostně nízká? Pak vám možná chybí čtivé texty, které návštěvníka vašich stránek promění v zákazníka (samozřejmě spokojeného). Přečtěte si, co je copywriting, jak vám copywriter umí pomoct a co zohlednit při jeho výběru. Poradíme vám také, jak poznat dobré copy texty od špatných a nevyhazovat tak zbytečně peníze z okna.
Co je copywriting
Copywriting můžeme zjednodušeně definovat jako tvorbu takových marketingových textů, jejichž úkolem je zvýšit prodej výrobků nebo služeb. V dnešní době tento pojem spojujeme zejména s texty na web, ovšem i psaní článků do časopisů, tiskových zpráv, textů do reklam, postů na sociální sítě nebo e-mailů v rámci e-mail marketingu můžeme označit za copywriting.
Jak takové texty vlastně vznikají? Na počátku všeho stojí rešerše. Ano, text se dá napsat i bez ní, ale můžu vás ujistit, že výsledek bude na míle vzdálený tomu, co doopravdy potřebujete.
Prostřednictvím rešerše se copywriter seznámí se zpracovávanou problematikou a nasaje potřebné odborné informace. Ty mu následně pomohou lépe pochopit podstatu činnosti klienta. Snadněji se pak vcítí i do kůže zákazníků, kteří budou jím vytvořený obsah konzumovat, a správně rozezná jejich potřeby. Jaký text dokáže tedy zákazníky skutečně zaujmout? Je to právě ten, který jim čtivou formou nabídne řešení jejich problému. A tím řešením je produkt/služba klienta. Jak prosté, že?
Copywriting vs. SEO copywriting: Jak se z toho nezbláznit
O copywritingu už byla řeč o kousek výš, ale teď je tu jeden upgrade – SEO copywriting.
První krok na cestě k funkčnímu reklamnímu textu jsme výše také probrali. Jak takový text ale dostaneme k těm správným lidem?
Distribuce offline formou je celkem jasná – tištěné texty najdou své místo v časopisech, na billboardech, obalech výrobků nebo v televizních reklamách. Klíčem je zde čtivost textu, jeho originalita a přínos produktu/služby pro zákazníka. V online světě na vás ale číhá ještě jedna výzva navíc – na scénu přichází SEO.
Dnešní svět je přehlcen informacemi. Internet doslova přetéká webovými stránkami firem, které se snaží přesvědčit zákazníka, aby zakoupil právě jejich produkt nebo službu. Přesto však není v této válečné zóně tak těžké uspět, jak by se mohlo na první pohled zdát. Stačí prostřednictvím obsahu nabídnout zákazníkovi právě to, co na internetu hledá. S tím vám pomůže analýza klíčových slov.
Podstatou analýzy klíčových slov je určení relevantních frází, které v souvislosti s vaší činností uživatelé na internetu vyhledávají. Na základě těchto klíčových slov pak vytváříte vstupní stránky a ty se stanou pomyslnou přistávací plochou pro uživatele, kteří se o dané téma zajímají. Ale pozor! Návštěvníci však musí na vaší stránce nalézt takové informace, které jsou pro ně užitečné, jinak o ně opět přijdete.
Kvalita vašeho obsahu nicméně není důležitá jen pro uživatele. Aktivně se o ni zajímají také vyhledávače (Google, Seznam apod.), které na základě svých algoritmů nabízí uživatelům vhodný obsah. Právě klíčová slova jsou jedním – nikoliv však jediným – z faktorů, podle kterých vyhledávače obsah hodnotí.
Aby měl marketingový text šanci na úspěch, musí ve zkratce splňovat minimálně čtyři věci: být po odborné a terminologické stránce správně napsaný, obsahovat přiměřené množství vhodných klíčových slov, musí se dobře číst a hlavně nabízet konkrétní řešení zákazníkova problému.
Výjimka potvrzující pravidlo: V některých druzích textů se samozřejmě klíčovými slovy zabývat nemusíte – zpravidla se jedná o posty na sociální sítě, e-mailingové kampaně a podobně. Na vašich webovkách už jim ale neutečete!
Kdo je copywriter a proč jej (ne)potřebujete
Copywriter, tedy člověk, který pro vás napíše kvalitní reklamní texty. Anebo ne?
V praxi je copywriter trochu všeuměl, jednorožec mezi markeťáky. Nejenže tvoří skvělé texty na míru, ale obvykle se orientuje také v problematice SEO, UX, grafice, má zkušenosti s prací v různých redakčních systémech a v neposlední řadě je i trochu psycholog.
Možná vás už napadlo, proč zbytečně utrácet za služby copywritera a nenapsat si potřebný text svépomocí? Ovšem, i to je cesta. V tomto případě si sami sobě položte následující otázky:
- Jsem schopen/a napsat text bez chyb?
- Znám dobře své zákazníky? Vím, co opravdu potřebují?
- Dokážu jednoduše a srozumitelně vysvětlit, co můj produkt/služba zákazníkovi přinese?
- Zvládnu tyto benefity dostat do čtivé a originální textové podoby?
- Jsou mnou napsané texty dobře strukturované a snadno se čtou?
- Umím správně pracovat s klíčovými slovy?
- Vím, jak napsat title a meta description?
Pokud jste na všechny otázky odpověděli ano, gratulujeme! Máte všechny předpoklady pro to, abyste si zvládli napsat dostatečně kvalitní marketingový text sami a to včetně konkurenceschopného obsahu na web. Pokud ale některé z vašich odpovědí pokulhávají, doporučujeme svěřit práci zkušenému copywriterovi.
Tím se dostáváme k další záludné otázce – jak takového copywritera vybrat?
Výběr copywritera může být značně složitý. Internet se hemží nabídkami více, či méně kvalitních copywriterů. Abyste nešlápli vedle, ověřte si, že copywriter má dostatečné zkušenosti v oboru. Pokud se jedná o opravdového profesionála, rád vám dá k nahlédnutí reference z minulých zakázek.
Z osobních zkušeností víme, že jedničky ze slohu na základní škole k práci copywritera nestačí. Buďte tedy obezřetní a nabídkám studentů středních škol, které psaní ale hrozně baví, nebo maminek na mateřské nutně hledajících přivýdělek se obloukem vyhněte.
Jaký je tedy ten ideální copywriter?
- Gramatiku, pravopis a stylistiku má v malíčku,
- pracuje s principy SEO,
- ve svých textech zohledňuje tonalitu vaší značky,
- dokáže se vcítit do potřeb vašeho zákazníka,
- je kreativní, ale zodpovědný,
- tvoří čtivé a snadno srozumitelné texty,
- texty dobře strukturuje tak, aby se snadno četly,
- nekopíruje a nekrade texty z cizích webů.
Zdroj: Freepik.com
Jak poznat dobrého a špatného copywritera
Jste v kontaktu s copywriterem, který vás při první příležitosti zahrnul neskutečným množstvím otázek ohledně vaší značky, stylu komunikace, zákazníků a efektu, který od poptávaného textu očekáváte? Pak jste pravděpodobně natrefili na opravdového profíka. Copywriteři se zkrátka ptají (opravdu hodně ptají) a to proto, aby byly výsledné texty v dokonalém souladu s vaším brandem a na zákazníky správně zapůsobily.
Nyní si představte, že vámi vybraný copywriter právě odevzdal hotový výstup – váš reklamní text. Dokážete poznat, zda se jedná o funkční a dobře napsaný text, nebo copywriter neodvedl svou práci dobře?
Prvním vodítkem pro vás je vizuální stránka textu. Je přehledný, dobře rozdělený na odstavce, proložený smysluplnými nadpisy a dobře se vám čte? Neplácáte se v dlouhých odstavcích a nekonečných větách? Pak je všechno v pořádku.
I mistr copywriter se někdy upíše – překlep nebo drobná chybka se občas povede každému. Narazili jste ale na více pravopisných chyb nebo nesrozumitelné slovní obraty? Toto rozhodně není kvalitní práce copywritera!
Vcítíte-li se do kůže vašeho typického zákazníka, jehož potřeby a přání samozřejmě znáte jako svoje boty, jak na vás text působí jako celek? Přesvědčil by vás se koupi? Ztotožňujete se se značkou? Máte pocit, že produkt/služba je řešením vašeho problému a firma vám zkrátka opravdu rozumí? Pokud ano, výborně, přesně takový text potřebujete.
Kvalita vs. cena copywritingu
Kolik kvalitní copy vlastně stojí, to je oč tu běží! Ať už mluvíme o jídle, službách, elektronice nebo oblečení, jistě víte, že za kvalitu si obvykle připlatíte. Není to vždy pravidlem, ale ve většině případů to zkrátka platí.
Důležitým bodem, který je třeba vyřešit, je výše vašeho rozpočtu – avšak pozor! Tím, že se rozhodnete ušetřit a využít služeb levného copywritera, který normostranu napíše například za 150 Kč, vyvstává riziko, že dodaný text nebude dostatečně kvalitní. Za nízké ceny nabízí své služby zejména:
- studenti,
- maminky na mateřské,
- copywriteři, kteří neznají hodnotu své práce,
- copywriteři s malými nebo žádnými zkušenostmi.
Nejmenší riziko zklamání nabízí poslední skupina – můžete narazit na schopného psavce, který svou cestu za vysněnou prací profi copywritera teprve začíná, ale přesto vám dokáže dodat skvělý text. Zeptejte se ale sami sebe – jaká je reálná šance, že natrefíte právě na takového člověka?
Nezapomeňte, že cena za copywriting neobsahuje pouze čas strávený psaním. Zahrnuje mimo jiné i:
- studium podkladů (rešerši),
- studium informací o vaší značce,
- poznání produktu/služby,
- poznání potřeb vašich zákazníků,
- administrativu spojenou se zakázkou
- a další faktory.
Proč copywriting s přidanou hodnotou
Už jsme si řekli, co to ten copywriting vlastně je, kde se vzal SEO copywriting a jak vybrat dobrého copywritera. Nastínili jsme si, jak copywriteři pracují a co od vás potřebují.
Jak vám zní takový copywriting s přidanou hodnotou – a co to zase zatraceně je?
V SEOPRAKTICKY nejraději pracujeme komplexně a milujeme kontinuální spolupráce. Celou cestu za dokonalými texty ujdeme za vás – od detailní analýzy klíčových slov, na jejímž základě vytvoříme vstupní stránky, až po funkční texty včetně metadat. Naučíme vás také pracovat s analytickými nástroji, abyste mohli průběžně sledovat cestu vašich stránek na vrchol výsledků vyhledávání.
Zkušenosti sbíráme i z vlastních projektů, a protože se věnujeme i vzdělávání, o naše know-how se s vámi rádi podělíme.
Naším denním chlebem jsou také:
- blogové články,
- popisy kategorií a produktů na e-shopu,
- související optimalizace metadat na webu (title + meta description),
- interní prolinkování,
- vkládání článků v různých redakčních systémech
- a další marketingové texty všeho druhu.
Copywriting Brno
Nabízíme copywriting s přidanou hodnotou v Brně včetně souvisejících konzultací. Rádi se s vámi sejdeme osobně v našich kancelářích v Brně nad šálkem kávy nebo online prostřednictvím videohovoru.
Neváhejte nám zavolat nebo napsat e-mail, obvykle vám odpovíme již do hodiny. O vaše texty se postará zkušená SEO copywriterka pod vedením ostříleného SEO specialisty a konzultanta.
Kde nás můžete navštívit
Technest (Listova budova H), 3. NP
Technická 23
616 00 Brno-Královo Pole