Jaký byl rok 2023

Rád si čtu rekapitulační články ostatních lidí v oboru marketingu. Na konci roku na mě vždy na Linkedinu vyskočí článek Shrnutí roku od kolegy z oboru Petra Krauze, tak jsem si řekl, že to tento rok zkusím také.

Roční rekapitulace je dobrá pro uchování vzpomínek, zastavení se a popřemýšlení, co se povedlo, co se nepovedlo a kam dál. Tak uvidíme, jestli to bude jednorázovka nebo nová tradice.

Článek rozčlením do několika základních kapitol, které naplnily nebo měly naplnit uplynulý rok:

  • Byznys
  • Konference, workshopy, Google Meety
  • Výsledky klientů
  • Cestování s rodinkou
  • Sport a zdraví (tady se opravdu nic neodehrálo)
  • Investice

jaky-byl-rok

Byznys

V podnikání se v roce 2023 dařilo.

Můj byznys stojí na 2 nochách. Jedna je SEO agentura SEOPRAKTICKY.CZ, druhá noha byznysu jsou 3 e-shopy, které provozuji cca 4 roky společně s mým parťákem Petrem, dlouholetým kamarádem a spoluhráčem baseballu.

Podařila se mi kompletní transformace z OSVČ SEO freelancera (se SEO jako samostatnou činností jsem začal 1.1.2019) na SEO agenturu (19. dubna 2023 byla založena společnost SEO PRAKTICKY s.r.o.). Prvních 5 měsíců jsme tak naše klienty fakturovali na OSVČ, zbytek roku již větší část klientů byla fakturována na nové s.r.o.

Za rok 2023 jsme vystavili 535 faktur pro SEO klienty.

Meziroční růst obratu byl +344 %, zatímco loňský růst byl "jen" +70%. Takže co se týče SEO můžu mít jediné přání, ať nadále držíme kvalitu, ještě lépe zlepšujeme procesy a dodáváme stejnou nebo lepší přidanou hodnotu pro naše klienty.

Aktuální SEO tým čítá 7 lidí, všichni pracujeme in-house, všichni máme full-time pracovní úvazky a v březnu to budou už 2 roky, co jsme zakotvili v krásných prostorech v Technologickém parku v Brně.

 

Co se týče našich 3 interních e-shopů, jsme také s vývojem spokojeni.

Určitě nerosteme tak dramaticky jako SEO agentura, ale to má několik objektivních příčin. Celý trh e-commerce v roce 2023 klesal, nám se podařilo mírně vyrůst, takže to bereme jako mírný úspěch a příslib do dalších let. Podle Shoptetí analýzy trh rostl o 14 %, ale nevím, jestli se do té metodiky nezapočítávají jen e-shopy na Shoptetu, které táhnou růst nově vytvořenými e-shopy.

Každopádně vím, kde máme velký prostor pro zlepšení a v roce 2024 bych interní projekty rád posunul. Aktuálně pracuji na marketingových strategiích pro všechny projekty, tak snad se je podaří zavést do praxe.

Na našich e-shopech jsme odbavili 1819 objednávek.

Kumulovaný obrat ze všech našich aktivit (SEO + naše e-shopy) tedy byl v roce 2023 kolem 22.000.000 Kč, přičemž obratově jsou si obě dvě nohy podnikání hodně blízko, což je paradoxní nepoměr.

Konference, workshopy, Google Meety

V roce 2023 jsem se účastnil několika konferencí a workshopů. Bylo skvělé, že jsem se mohl osobně potkat s klienty i fanoušky SEO. Pravidelně jsem měl konzultace se studenty SEO tréninku Collabimu a v příštím roku bych tam měl být pravidelně každý 3. týden (střídáme se CEO Collabimu Daliborem Jarošem a Head of SEO v ANT studio s.r.o. Pavlem Strouskem).

Celý rok byl ve znamení Google Meetů.

Na konci května jsem přešel na Calendly, které našim stávajícím a potenciálním klientům umožňuje pohodlně plánovat schůzky. Takže za 6 měsíců včetně prázdnin jich mám v aplikaci 132, což je fičák.

calendly

Níže dávám přehled všech větších akcí, kterých jsem se účastnil. 

22. 11. 2023, Praha: Soutěž B2B marketingová kampaň roku 2023 a B2B marketingový tým roku 2023

  • Odkaz na stránku pořadatele: b2bmarketing.cz
  • Moje role: Člen odborné poroty

24.10.2023, Bratislava: Shoptet Partners Meet Up Marketing

  • Odkaz na stránku pořadatele: partneri.shoptet.cz
  • Téma meetupu: Marketingový Meet Up pro Shoptet partnerov

 

26.9.2023, Praha: E-Business Forum 2023

23.9.2023, Brno: E-commerce day

9.6.2023, Líšeňský Dvůr: Startup Meetup Jinej Fond

  • Odkaz na stránku pořadatele: jinejfond.cz
  • Téma přednášky: Základy SEO a jeho KPI metriky

Únor 2023 SEO Summit Czech On-line Expo

Téma přednášky: Topic Clustery v SEO

V roce 2024 mám zatím naplánovanou jenom jednu konferenci, za to tu největší. Jsem SEO garantem na SEO SUMMIT na Czech On-line Expo 2024.

S konferencemi a přednáškami to vůbec nechci v následujícím roce přehánět, spíše naopak. Ušetřený čas chci věnovat práci na klientech a našich projektech, k získání dalšího know-how atd. Takže raději budu makat než tlachat.

Výsledky klientů

Poctivá práce na klientech nesla ovoce. SEO odměňuje ty, kteří na projektech makají nejvíce a to se nám potvrdilo i v roce 2023.

Nebudu zde zveřejňovat konkrétní jména klientů, ale ukážu zde anonymizovaná data některých z nich. Přeci jen, co by to bylo za rekapitulaci, kdybychom neukázali výsledky.

Nevybíral jsem 10 nejlepších klientů, ale vzal jsem klienty postupně podle abecedy a ukazoval jsem jednoho po druhém, na kom jsme v letošním roce pracovali (klienti, co u nás byli v dlouhodobé SEO správě).

Grafy ukážu na veřejně ověřitelné analytice (Organic traffic od Ahrefs), do které se může podívat každý a ověřit si tak pravost dat. Pokud vás bude zajímat o jaké klienty se jedná u konkrétního grafu, rád Vám ukážu případové studie na Google Meetu.

Klient č. 1

Klient, na kterém v minulosti pracovalo několik SEO freelancerů i agentur, ale do grafu se to nikomu nepodařilo náležitě propsat. S klientem jsme se domlouvali na tom, že zkusíme návštěvnost zvýšit o 30 % meziročně (vyhodnocení v posledním kvartálu 2023). Výsledek je 10X!

klient-1

Klient č. 2

Klient č. 2 působí ve specifické oblasti, pro kterou je spíše typický off-line nákup. I přesto se klient rozhodl investovat do SEO a tato strategie se ukázala jako skvělý nápad. V nižším konkurenčním prostředí se mu během roku podařilo předběhnout všechny dlouholeté firmy, které v této oblasti podnikají.

S klientem jsme spolupracovali i na jeho přechozím ryze on-line byznysu, takže jsme jen navázali na předchozí spolupráci. Na grafu nezvýrazňuji začátek spolupráce, protože jsme s klientem na tomto projektu od začátku koupení domény.

klient-2

Klient č. 3

S klientem č. 3 spolupracujeme od května 2023. Prostředí je velmi konkurenční, takže na dobré výsledky jsme si museli nějaký čas počkat, ale vyplatilo se. Velmi mě potěšilo, že i na facebookových diskuzích je tento klient dáván za vzor toho, jak se má SEO a UX na projektech dělat.

klient-3

Klient č. 4

Klient z oblasti zdravého životního stylu, který má v posledním kvartálu roku 2023 meziročně vyšší návštěvnost o 180K. Spolupráce od března 2023.

klient-4

Klient č. 5

Opět úzce specializovaný klient z problematiky, tentokráte ze zdravotnictví. Spolupráce od března 2023. 

klient-5

Klient č. 6

Super aktivní klient, který nám s optimalizací sám hodně aktivně pomáhá. Pohybujeme se zde ve velmi silném konkurenčním prostředí, přesto se podařilo krásně narůst. Spolupráce od září 2022.

klient-6

Klient č. 7

Klient, který se v minulosti již spálil jak s volbou platformy, tak s dodavatelem SEO služeb. Ale poučil se, přešel na Shoptet a nechal si nás doporučit od jiného našeho klienta. Skvělý zákazník, který perfektně pochopil problematiku je s námi od října 2022.

klient-7

Klient č. 8

Klient, který se k nám vrátil asi po roční pauze. E-shop na Shoptetu, který skvělo konkuruje jedničce na trhu, která patří tomu samému majiteli. Spolupráci jsme obnovili v únoru 2023.

klient-8

Klient č. 9

I velké účetní firmy mohou profitovat ze SEO a nemusí to stát ani balík. A překážkou není ani uzavřený systém, který má technické limity a je pod kontrolou mateřské společnosti. S tímto klientem jsme od listopadu 2022.

klient-9

Klient č. 10

U tohoto klienta jsme na samém začátku. Spolpráce sice začala v červnu 2023, tedy před půl rokem, ale mezi tím nám klient přidělil další jeho projekt, takže na obou se dělá paralerně. Segment je optět velmi konkureční, jedná se o odvětví, které zažívalo v posledních 2 letech bouřlivý vývoj.

klient-10

Celkem jsme letos pracovali na několika desítkách klientů. Těch nejlepších výsledků dosáhli samozřejmě ti, kteří to se SEO myslí vážně. A není to o tom, kolik zaplatíte agentuře. Výsledek se dostaví tomu, kdo do projektu dá nejvíce energie správným směrem. Tzn. že je vždy na vás, kolik energie můžete dát z vaší strany a kolik "dobré a chytré" energie nakoupíte a pošlete do projektu.

Ve výše uvedených referencí není ani jeden z našich interních projektů, tak ať vás neošidím, přikládám je sem také (jako důkaz, se se neflákáme ani na vlastním).

Cestování s rodinkou

Život není jenom o práci, takže sem přidávám i mimopracovní aktivitu, která nám dělá radost. Hlavním iniciátorem cestování v roce 2023 byl náš 14ti letý syn, kterého výlety a zájezdy naprosto uchvátily. Takže nezbývá, než se podřídit, otevřít peněženku a užít si společné chvíle s rodinou :-)

Únor 2023 - Německo (Drážďany a Berlín)

Duben 2023, Belgie (Bruggy a Blankenberge), Holandsko (Amsterdam)

Červenec 2023 - Spojené Arabské Emiráty (Dubaj)

Dubaj je naše tradiční dovolenková destinace, v posledních 4 letech jsme směřovali vždy tam. Vyhovuje nám klid, kvalita služeb a celkově pohoda. Námi preferovaný hotel je Hotel Anantara Dubai The Palm Resort & Spa na umělém ostrově Palm Jumeirah. 

Srpen 2023, Slovensko (Bratislava)

Stihli jsme také navštívit naše sousední bratry...

 

 

Tour de Breakfast (Brno)

V roce 2023 jsem si s rodinkou moc oblíbil sobotní snídaně (pravidelně nepravidelné).

Pokud je nálada a čas, vyrážíme na Brunch (protože vstáváme o víkendu ve 12, tak snídani nikdy nestíháme).

Níže tak dávám inspiraci z brněnských kaváren, kterých jsem navštívili nepočítaně. Názvy všech nedám, tak třeba některou poznáte.

 

 

Sport a zdraví

Rok 2023 byl co se týče sportu katastrofa, resp. pokračující katastrofa od doby, kdy jsem začal podnikat.

5 let jsem nebyl v posilovně, 12 kg nahoře, nulový pohyb, výživa hrozná.

Nechci si dávat žádná veřejná předsevzetí, ale stávající stav bych rád změnil, protože je to dlouhodobě neudržitelné. Uvidíme, jak se to podaří, ale plány na změnu jsou.

Investice

Jestli bych měl říct jeden koníček, který mám a není to nic kolem práce, jsou to investice.

Baví mě koukat do grafů, vymýšlet investiční strategie a hledat investiční příležitosti. Letošek byl samozřejmě skvělý, všechno rostlo, takže i když se člověk snažil si to všemožně podělat (různými strategiemi), stejně skončil v plusu.

Takže i na příští rok mám placený TradingView a GuruFocus a budu se snažit opět trošku zhodnotit.

Na grafu níže je synovo Portu, které letos udělalo zhodnocení 46,38 % (kéž bych měl stejné procento i na hlavních investičních účtech u XTB a Fio).

portu

 

Po takto úžasném investičním roce očekávám spíš nějaký propad (nic neroste do nebe), tak si dávejte pozor.

Plány na rok 2024

Ve všech výše zmíněných oblastech (byznys, cestování/rodina, zdraví) mám pro nadcházející rok celou řadu plánů, ale nechci je zde rozebírat.

Uvidíme, co vše se povede, třeba zas o tom podám hlášení v příštím roce.

 

Další reporty kolegů z online světa

 

Autor článku: Michal Binka

Publikováno: 28.12.2023

michal-seoprakticky

Zpět do obchodu