Pustli jste se do SEO, ale výsledky se nedostavily? Nebo optimalizaci stránek pro vyhledávače zvažujete a chcete se vyhnout zklamání?
Právě pro vás je tento článek, kde představujeme nejčastější příčiny, které nevedou v SEO k výsledkům.
Téma klienta nemá dostatečnou hledanost
Nezřídka se stává, že SEO poptává klient, který působí ve velmi specifické oblasti, která nemá dostatečné hledanosti. Tento fakt se většinou projeví již v průběhu sběru datasetu frází.
Pokud váš byznys nemá hledanosti, musíte zkusit štěstí s jinými komunikačními kanály, SEO vám výsledky bohužel nemůže nabídnout.
Na obrázku níže je např. téma "automatizace dokumentů", jedno z vytipovaných témat našeho klienta, které bohužel žádné hledanosti nemá, není tak co optimalizovat.
Nedostatečná nabídka produktů v e-shopu
Velkým problém je malá nebo přímo nedostatečná nabídka produktů v jednotlivých kategoriích (ať už hlavních, podkategoriích nebo parametrických kategoriích).
I přesto, že vše uděláte správně, budete mít malou šanci ve výsledku vyhledávání uspět.
Vyhledávače budou upřednostňovat stránky s širší nabídkou, která dokáže lépe uspokojit vyhledávajícího.
Níže na obrázku je ukázková kategorie, kde je pouze jeden produkt, ranking s touto podkategorií je nepravděpodobný.
Projekt skončí ve fázi analýzy
Toto je z mého pohledu velká škoda. Klient má kompletně hotovou analytiku - analýzu klíčových slov, data naimportované v Collabimu, rozkreslenou architekturu a tím práce skončí.
Příčina pozastavení prací v této fázi projektu je většinou jedna z níže uvedených - klienta zaskočí rozsah následných prací, které je nutné realizovat nebo se rozhodne v pracech pokračovat sám, vlastními silami. V drtivé většině případů se práce na projektu zastaví natrvalo.
Klienta zaskočí rozsah následných prací
SEO bohužel nejde zapnout kouzelným tlačítkem. Ve většině případů se musí odpracovat. Z analýzy klíčových slov vyplyne rozsah následný prací, který určuje počet vstupních stránek na projektu.
Již několikrát se nám stalo, že klient nepokrýval téměř žádný obsah. V architektuře jej zaznačujeme červenou barvou.
Při pohledu na architekturu se pak klient zalekne, kolik by se toho muselo reálně udělat, aby SEO na jeho projektu dostalo šanci fungovat. V této fázi pak raději další aktivitu vzdají.
Níže na obrázku jsou v architektuře zaznačeny červenou barvou témata, které klient na stávajících stránkách neřeší a je nutné je vytvořit.
Další ukázka architektury dalšího projektu.
Naštěstí u obou z výše uvedených architektur došlo k tomu, že se klient přeci jen rozhodl ve zpracování vstupních stránek pokračovat. Ale ne vždy klient překoná počáteční šok z toho, kolik toho na projektu chybí.
V SEO ale platí základní pravidlo. Pokud se chcete zobrazovat na nějaké téma, musíte pro něj mít vytvořený obsah, kterém téma pokrýváte. A pokud máte analyticky zpracované relevantní témata, nezbývá než je vytvořit.
Klient se rozhodne řešit implementaci svépomocí (DIY)
Neříkám, že je to pravidlo, ale ve většině případů to tak je. Pokud se klient rozhodne budovat obsah svépomoci, vydrží to zpravidla jen krátkou dobu. Tvorba obsahu vyžaduje znalost a zkušenost s tvorbou obsahu, ale hlavně čas.
Pokud máte na projektu vytvořit stovky až tisíce vstupních stránek, zabere to hodně času. K implementaci na projektu by mělo docházet systematicky, pravidelně a pokud možno co nejrychleji :-).
Technické řešení neumožňuje řádnou implementaci (platforma, redakční systém, špatná krabice...)
Nejednou se nám stala nepříjemná situace, kdy technické řešení e-shopu neumožňovalo pracovat s parametry, vytvářet parametrické kategorie, redakční systém neumožňoval optimalizaci základních on-page faktorů (měnit URL, titulek, meta description, nadpisy, textaci kategorií, neměl blogovou část atd.).
Doporučuji váš redakční systém nebo e-shopové řešení velmi pečlivě vybírat. Nemalá část řešení na trhu neumožňuje základní práce, které v SEO potřebujeme realizovat. Jakékoliv úpravy stávajících systémů jsou tak velmi nákladné a neefektivní.
Z krabicových řešení mohu v tuto chvíli doporučit snad jen Shoptet, který vše má a umí. Projekty na e-shopu pro nás představují nejlepší klienty z hlediska znalosti a předvídatelnosti následné implementace.
Vysoce konkurenční prostředí
Někdy se stává, že se udělá vše zcela správně, přesto se výsledky dostavují velmi pomale. Příčinou mohou být vnější faktory - oslabení poptávky, změna trendu vyhledávání celého segmentu nebo příliš dobrá konkurence.
Co se týče vysoké konkurence to mají nejhorší nově začínající projekty. Google nemá žádný důvod pouštět do SERPu na přední pozice nově založené e-shopy, které nejsou prověřeny dostatečným počtem návštěvníků / kupujících.
Nově založené e-shopy se tak ve výsledku vyhledávání budou muset prosazovat dlouhé měsíce, možná až jednotky let.
Pokud si uděláte e-shop ve vysoce konkurenčním prostředí, obrňte se trpělivostí.
Každopádně to neznamená, že v SEO můžete polevit nebo ho nemusíte řešit, naopak. Jen to znamená, že veškeré plody vaší práce se zúročí až v delším časovém horizontu. SEO se dělá na roky dopředu. Pokud se udělá systémově správně, lze předpokládat jeho funkčnost po dlouhou dobu.
Přílišná zaneprázdněnost klienta (prodlevy v komunikaci)
Některé projekty ztroskotají na samotném majiteli, resp. na hlavním projektovém manažerovi. Pokud jsou prodlevy v komunikaci týdny, i přes e-mailové i telefonické urgence, nelze předpokládat adekvátní tah na branku v průběhu zpracování optimalizace.
Prodlevy na straně komunikace klientů máme u zhruba 20% zákazníků. Chápeme to. SEO není nejvyšší prioritou a průběh spolupráce často vyžaduje vyšší míru participace klienta, než na začátku předpokládal.
Pokud vám ale záleží na výsledcích, je dobré zkrátit reakční časy v komunikaci na minimum.
Sám se snažím odpovídat všem obratem. Měsíčně pošlu 850 e-mailů, dostanu 1800 e-mailů a průměrná reakční doba mé odpovědi je 10 hodin.
Níže je report ze služby emailmeter.com, který vám pomůže ohlídat vaše reakce.
Chybná volba dodavatele SEO (ať už SEO konzultanta nebo SEO agentury)
Posledním, ale neméně častým důvodem, proč vaše SEO nefunguje je chybná volba vašeho dodavatele SEO.
Na trhu se pohybuje spousta nekompetentních jednotlivců i firem. Toto můžu konstatovat z vlastní zkušenosti, protože klienti, kteří k nám přicházejí již často nějakou zkušenost se SEO konzultanty nebo SEO agenturami mají.
Ještě se nám nestalo, aby analýza klíčových slov někoho jiného byla pro naše workflow použitelná. V drtivé většině bych výslednou analýzu klíčových slov dokonce označil na obelhání a okradení klienta, kterému byla tabulka s frázemi prezentována jako výsledná analýza klíčových slov.
Důkladně tak važte, s kým na SEO budete pracovat. Nechte si ukázat zpracované podklady, analýzy klíčových slov, architektury, nechte nahlédnout do Collabimu jiných klientů, jaký má ranking průběh. Nechte si důkladně popsat workflow vašeho budoucího dodavatele, chtějte vědět, co se bude dělat, co bude následovat, jaký bude výstup a další postup.
Logo klienta není reference! Nenechte se opít rohlíkem a při výběru dodavatele jděte co nejhlouběji.
Trvejte na maximální transparentnosti vyúčtování a reportu práce.
Nechte si ukázat report prací pro jiného klienta
Níže se můžete podívat, jak reportujeme práce na projektu pro naše klienty u nás v SEOPRAKTICKY.CZ.
Nechte si ukázat report výsledků z Collabimu nebo jiného analytického nástroje
Zajímejte se, jak má dodavatel SEO služeb nastavenou analytiku, jak pracuje s analytickými SEO nástroji, jak je schopný reportovat výkon jednotlivých částí projektu...
Nechte si ukázat analýzu klíčových slov, která se bude implementovat
Nechte si ukázat výsledné analytické podklady pro následnou tvorbu obsahu
Nechte si ukázat, jaké jsou výstupy z analýzy klíčových slov, jaké na projektu mají vzniknout kategorie, podkategorie, parametrické kategorie...
Nechte si ukázat, jak váš dodavatel zpracovává architekturu projektů a jak s ní pracuje
Nechte si ukázat, jak dodavatel SEO řídí celý projekt. Jak má pod kontrolou tvorbu vstupních stránek a implementaci celého projektu.
Hodně štěstí při SEO a získání toho správného dodavatele, který vás posune k vytyčeným cílům v organickém vyhledávání.
Pokud budete chtít nezávazně probrat možnosti spolupráce, podívat se blíže na naše postupy optimalizace, neváhejte si domluvit Google Meet, na kterém vše probereme.
Jednoduše klikněte na některé z tlačítek níže a rezervujte si schůzku přes Google Meet. Schůzky realizuje vždy Michal Binka.
Náš tým zkušených SEO specialistů a seniorních copywriterek
O naše SEO a optimalizaci našich klientů se stará tým zkušených odborníků.
Kde makáme na SEO
Autor článku: Michal Binka
Aktualizováno: 5.10.2023
V případě dotazů nebo připomínek nás neváhejte kontaktovat.
Autor článku: Michal Binka
Publikováno: 18.9.2023