Pro někoho, kdo se intenzivněji nezabývá problematikou SEO, je analýza klíčových slov zahalena řadou otázníků. V tomto článku bych rád ukázal, jak postupuji při analýze klíčových slov. Nebude se jednat o přesný návod, který by vás vedl za ruku každým krokem, ale spíš o nastínění postupu, který používám.
Chcete se naučit dělat profesionální analýzu klíčových slov:
- Video školení: Praktická tvorba analýzy klíčových slov krok za krokem (tipy, triky, workflow)
- E-kniha Analýza klíčových slov: Návod krok za krokem
Pokud se chcete naučit dělat analýzu klíčových slov, můžete vyzkoušet moje video školení / kurz / tutoriál - Analýza klíčových slov: návod krok za krokem.
Chcete-li podrobnější postup, přečtěte si můj článek, který jsem napsal pro Collabim, Analýza klíčových slov: kompletní průvodce postupem.
1. Dolování dat - databáze relevantních klíčových slov a frází
V prvním kroku musíte získat klíčová slova a fráze. Existuje k tomu řada SEO nástrojů. V ČR je to Collabim nebo Marketing Miner. Máte-li malý, úzce zaměřený web, můžete použít Google Ads, Sklik nebo pracovat s našeptávači, popř. se souvisejícími výrazy, které najdete v dolní části SERPu obou největších českých vyhledávačů. Použít můžete i zahraniční SEO nástroje, ale pravděpodobně dostanete méně výrazů, než v případě použití těch českých.
Já používám Svatý grál od Collabimu. Analyzuji s ním zdroj organické návštěvnosti minimálně 5ti největších konkurentů. V případě, že bych dat měl málo, tak pro očištěná data použiji ještě nástroj na návrh klíčových slov, kterým mohu najít související dotazy v Googlu a Seznamu. Mám-li k webu přístup do Google Search Console a Google Analytics, exportuji si hledané výrazy i z těchto dvou analytických systémů Googlu. Google Search Console vám dá přehled výrazů, na které jste dohledatelní na Google, Analytics vám dá informaci o všech klíčových slovech ze Seznamu.
Vzhledem k tomu, že mi analytické SEO nástroje vrací výsledky konkurence už i s počtem hledanosti ve vyhledávačích, do tabulky hrubých dat vždy přenáším jen hodnoty s hledaností 10+.
V prvním kroku se mi podařilo vydolovat 22.670 klíčových slov (hrubá data).
Pro přehlednost rekapituluji, kde všude můžeme získávat hrubá data pro analýzu klíčových slov:
- Dolování dat ze SEO nástrojů Marketing Miner, Collabim (analýza hlavní konkurence)
- Google Ads - nástroj pro získávání klíčových slov
- Sklik - nástroj pro získávání klíčových slov
- Vyhledávače Google a Seznam - našeptávač
- Vyhledávače Google a Seznam - související výrazy
- Google Search Console
- Google Analytics
- PPC sestavy hlavních hráčů na trhu
Hrubá vydolovaná data - 22.670 klíčových slov a frází. Už z tabulky je patrné, že tabulka bude obsahovat řadu nesmyslů a dat, která s core byznysem analyzovaného webu nesouvisí.
2. Očištění dat (Excel + OpenRefine)
Než začnu data jakkoliv analyzovat, nejprve je očistím. S očišťováním začínám v Excelu a to tím, že odstraním duplicity. Tím, že jsem data "sosal" od několika konkurenčních stránek, pravděpodobně tam bude tuna duplicit.
První očištění duplicit mě zbavilo cca 9600 klíčových slov (KW), zbylo 13.025 KW. Vymažu prázdné řádky, aby mi to nedělalo neplechu při importu do OpenRefine.
Pakliže chcete podrobný postup, jak pracuji v Open Refine, přečtěte si můj článek OpenRefine: návod krok za krokem, jak očistit a sloučit data pro analýzu klíčových slov.
Naše databáze hrubých dat natažených do projektu OpenRefine.
OpenRefine používám primárně na klastrování - shlukování (sdružování dat). Jednoduše řečeno, výrazy, které jsou stejné (jen mají zpřeházené slova, chybějící interpunkci apod.), dokáže OpenRefiine klastrovat do jednoho KW. Celkem tam na mě čeká 1927 clusterů ke sloučení.
Clusterování dat v OneRefine.
Ke shlukování výrazů používám většinou metodu key collision na kterou aplikuji Key Function Fingerprint a následně po pročištění Ngram-Fingerprint. Hlubší parcelování už nedělám.
Shluklá data vyexportuji do excelu, kde opět odstraním duplicity (zbavili jsme se dalších 2682 řádků). Shlukováním nám totiž vznikne hromada duplicit (každý podobný výraz se přepíše na vybranou frázi).
Tabulku očištěných KW naimportuji do Collabimu a zjistím si jejich hledanost. Z databáze vyřadím výrazy s nízkou hledaností. Obvykle se nechávají slova s hledaností nad 10 (což je sice málo, pro tyto nikdy nebudete dělat landing pages), aby vám zůstaly i výrazy pro long tail.
S kolika klíčovými slovy pracovat?
Mám tabulku, která má cca 13.200 řádků. Jsou tam ještě nerelevantní KW, ale už neobsahuje žádné duplicity a data jsou shluknutá.
U celé databáze zjišťuji hledanost, aby celková hledanost (součet Google + Seznam) dosahovala alespoň 50 hledání / měsíc.
3. Stanovení priorit ke každému klíčovému slovu
Jakmile mám databázi klíčových slov a vím, že mají alespoň minimální měsíční hledanost, všechny slova je nutné manuálně projít a přiřadit jim prioritu s ohledem na afinitu ke core byznysu a potenciálnímu ekonomickému výkonu.
S jakými prioritami obvykle pracuji:
- KW souvisí přímo s konverzemi a nabízeným byznysem (v tomto případě slova, která odpovídají kategoriím) - např. "dárek pro bratra"
- Související a rozšiřující KW ke core byznysu - např. "originální dárek pro bratra k svátku"
- Relevantní k oboru a problematice - např. "den matek" nebo "jaký dárek k Vánocům"
- KW, která mohou zvyšovat organickou návštěvnost a tím podporovat Brand Awareness. Tyto výrazy souvisí s oborem a sortimentem, ale nejsou to primárně konverzní slova. Tyto výrazy mohou generovat slušnou organickou návštěvnost, podporovat znalost a rozpoznatelnost vašeho eshopu. Např. slovo "zdravá snídaně" může návštěvníka přivést na "dárek pro zdravou snídani"
Stanovení priorit, finální očištění databáze
4. Import seznamu klíčových slov do Collabimu
Nyní naimportuji relevantní klíčová slova do Collabimu s již přiřazenými prioritami. Priority přiřadím ke štítkům, to je důležité, abych si je pak v Collabimu mohl hlídat a filtrovat podle priorit. To je samozřejmě pouze v případě, že tento webový projekt budu i nadále monitorovat a pracovat s ním. U jednorázové analýzy klíčových slov to dělám proto, abych zjistil všechny nezbytné informace ke každému klíčovému slovu.
Jakmile Collabim zpracuje všechny slova (může to trvat i několik hodin) kompletní tabulku vyexportuji. Mám tak veškeré informace v excelu a mohu s tím dále pracovat.
Collabim a zpracování naimportovaných dat
5. Úprava dat v Excelu
Tabulku po exportu dále upravuji, aplikuji na ni datové filtry, podmíněné formátování, datové pruhy, barevné škály a to na sloupce, kde to dává smysl, aby marketingový pracovník, který pracuje s tabulkou vizuálně viděl, které KW nemají Landing Pages, které mají nízkou konkurenčnost a vysokou hledanost (Low Hanging Fruits).
6. Klasifikační analýza
Klasifikační analýza klíčových slov je pořádná makačka. Ke každému slovu přiřadíte příslušnou kategorii a sekci na webu. Je tak jasné, kam dané slovo zapadá (do jaké škatulky).
7. Tvorba obsahové strategie
Všechny data máme pěkně v excelu, máme omarkované zajímavé obsahové příležitosti (Low Hanging Fruits), vidíme, jaké landing pages máme pro které klíčové slovo indexované ve vyhledávači.
Nyní už jen zbývá si pohrát s prioritami, hledanostmi, konkurenčností a dalšími faktory. Můžeme si tak vydefinovat obsahové příležitosti, které nám do několika měsíců mohou přinášet velmi zajímavou organickou návštěvnost.
Tvorba obsahové strategie na základě výstupu analýzy klíčových slov.
Chcete také odhalit váš potenciál v obsahové strategii založené na analýza klíčových slov? Navštivte SEO služby -> Analýza klíčových slov.
Ukázka výstupů analýzy klíčových slov
Reálná ukázka z analýzy klíčových slov od SEOPRAKTICKY.CZ
Ukázka z analýzy klíčových slov - analýza hledanosti klíčových slov a frází
Ukázka souhrnných statistických dat jednotlivých kategorií v analýze klíčových slov
Návrh architektury webu vycházející z analýzy klíčových slov
Chcete detailní postup tvorby analýzy klíčových slov?
E-kniha Analýza klíčových slov: Návod krok za krokem, je praktickým tutoriálem, jak postupovat při tvorbě a zpracování analýzy klíčových slov pro SEO (optimalizaci stránek pro vyhledávače). Dává jasný návod, jak se získanými daty naložit v praxi, jak využít jejich potenciál na maximum.
Kniha vás naučí a provede procesem:
- jak si shromáždit všechny relevantní klíčová slova a fráze,
- jak data očistíte v OpenRefine,
- jak ke všem klíčovým slovům získáte všechny nezbytné KPI,
- jak na dataset aplikujete klasifikaci (kategorizaci / dimenze / témata / třídy),
- jak nad analýzou klíčových slov vytvoříte přehledy pomocí kontingenčních tabulek a grafů,
- jak analýzu klíčových slov využijete v praxi.
Pro lepší pochopení a zažití postupu ukazuji celý proces tvorby analýzy na konkrétním příkladu existujícího e-shopu.
Knihu si můžete objednat na stránce Analýza klíčových slov: Návod krok za krokem.
Praktickou ukázku s detailnějším pohledem do analýzy klíčových slov si můžete přečíst v článku Analýza klíčových slov pro eshopy s módou / oblečením / fashion.
Autor: Michal Binka
Poslední aktualizace: 10.3.2021