Co byste měli dostat, chcete-li kvalitní SEO servis? Jak fungují analytické služby zdarma, které nabízí "SEO analýzu" (typu seo-servis.cz a jim podobné SEOmaty)? Proč SEOmaty nefungují, jak vypadají kvalitní SEO služby a jak se dělá optimalizace stránek v roce 2019. Zkusíme si na obě základní otázky najít objektivní odpovědi.
SEOmaty (např. SEO-servis.cz), co jsou a jak fungují
Hned na začátek by bylo dobré si říci, o čem konkrétně se bavíme. SEOmaty jsou jednoduché stránky, které poskytují analýzu vybraných částí z vaší webové prezentace. Obvykle tyto služby dělají jednoduché analýzy tohoto typu:
- analýza zdrojového kódu
- analýzu klíčových slov (jednoduchou, nekomplexní, většinou vypíší tzv. keyword density = hustotu klíčových slov, zjišťují přítomnost KW v metapopiscích apod.)
- zjištění pozice ve vyhledávači konkrétního klíčového slova
- dělají "SEO audit" - na stránkách SEO servisu se to nazývá "Síla webu"
- zjišťují přítomnost zpětných odkazů (ve zcela nedostatečné formě)
V dalších kapitolách si jednotlivé body rozebereme, proč jsou v podání těchto SEO servisů a jim podobných služeb k ničemu.
V mé marketingové praxi jsem se setkal s marketingovými agenturami, jejichž majitel mi tvrdil, že základem kvalitně optimalizovaných stránek je to, že dosáhnou vysokého skóre v některém ze SEOmatů typu seo-servis.cz. A že jakmile je skóre nižší než 90%, je stránku nezbytně nutné opravit. Na to se dá říci jediné, OMG!!! A věřte, že i dnes je spoustu reklamní agentur, které dokáží svojí neschopností a neznalostí požkozovat branži profesionálních SEO konzultantů a specialistů.
Jak se dělá SEO v roce 2019
Chcete-li se dozvědět, jak se SEO dělá v roce 2019, přečtěte si můj obsáhlý článek SEO pro rok 2019: kompletní průvodce vším podstatným. V tomto článku se dočtete, jaká jsou nejdůležitější faktory v optimalizaci webových stránek v roce 2019. Článek vychází přímo z metodiky Googlu (zdroj na dokument najdete v článku).
Nejdůležitější faktory hodnocení webových stránek ze strany vyhledávačů
Níže uvádím seznam toho nejdůležitějšího, co by se mělo v roce 2019 v problematice SEO řešit.
- Užitečnost obsahu ve vztahu k vyhledávacímu dotaz (nejdůležitější faktor!!! Vše ostatní jsou jen pomocné ukazatele, které podporují relevantnost obsahu s ohledem na dotaz)
- Uživatelská zkušenost (měřená časem stráveným na stránce atd.)
- Rozsah (délka) obsahu a jak důkladně je případné odpověď zodpovězena (resp. vyhledávací dotaz)
- Kvalitní odkazy vedoucí na stránku (posuzuje se jejich relevantnost s ohledem na vyhledávací dotaz)
- Pověst a autorita stránek
- Používání kvalitních multimédií (obrázky, video, interaktivní nástroje)
- Délka adresy URL
- Interní odkazy na stránku
- Malý počet odchozích odkazů na kvalitní zdroje
- Reputace autora
Jak vypadá kvalitní SEO služba
Cílů SEO (optimalizace webových stránek pro vyhledávače) může být několik. Každý samozřejmě optimalizací může sledovat něco jiného. Za mě je dobré vycházet z obecných SEO cílů (KPI ukazatelů), které by vám každá agentura nebo konzultant měli nabídnout.
Správný servis v oblasti SEO by pak měl usilovat o následující výsledky:
- Nárůst organické návštěvnosti
- Posun v pozicích sledovaných klíčových slov
- Konverze a Leady
- Co nejnižší (nebo přijatelná) Bounce Rate
- Průměr stránek na návštěvu
- Řešit stránky s nepřiměřenou mírou opuštění
- Crawl errory
Naplnění žádného výše uvedeného cíle vám nezajistí SEOmat nebo jednoduchý analytický nástroj. Podrobně všechny SEO cíle rozvádím v mém článku KPI - klíčové ukazatele výkonnosti, který se věnuje i cílům v oblasti optimalizace stránek.
Co SEO-servis umí a proč to nefunguje
Z výše uvedeného již víte, jak má vypadat kvalitní a profesionální servis v oblasti optimalizace webových stránek. Také víte, co je Googlem vydefinované, jako podstatné pro dlouhodobý úspěch v organickém vyhledávání.
Nic z toho vám SEOmaty nanabízí, v žádném bodu vám nepomohou. Analytické výstupy z těchto nástrojů jsou v dnešní době zcela přežity a absolutně nepoužitelné.
5 služeb SEO-servisu, které neplní svůj účel
1. Analýza zdrojového kódu
Informace o validitě zdrojového kódu jsou v optimalizaci nevyužitelné. Crawler (bot vyhledávačů procházející webové stránky) neřeší validitu zdrojového kódu. Problémy s procházením mohou způsobit jiné věci, např. použití Ajaxu nebo Java scriptu, ale i další problémy bránící indexaci. To ale nesouvisí s validitou.
Analýza klíčových slov je něco zcela jiného, než jaký dostanete na této službě za výstup. Přečtěte si popisek toho, co by vám měla analýza klíčových slov skutečně poskytnout. Kompletní přehled najdete na předchozím linku.
K čemu všemu je analýza klíčových slov dobrá:
- Podklad pro architekturu webových stránek
- Podklad pro tvorbu obsahové strategie
- Podklad pro správu PPC kampaní
- Informace o existenci Landing Pages
- Kompletní audit a revize aktuálního stavu SEO (pozice ve vyhledávačích, hledanosti...)
- Identifikace SEO příležitostí (na co se zaměřit, jak dosáhnout rychlého úspěchu - díky identifikaci relevantních KW s velkou mírou hledanosti a nízkou konkurencí)
- Analýza 3 přímých konkurentů, na jaká KW generují největší návštěvnost, jaké jejich stránky jsou úspěšné
Co z těchto bodů Vám SEO servis pomůže vyřešit? Ani jeden.
3. Zjištění pozice ve vyhledávači konkrétního klíčového slova
Pozice jednoho slova absolutně nic neřeší. V optimalizaci stránek musíte pracovat řádově se stovkami nebo tisícovkami klíčových slov. U těch pak monitorujte posun v pozicích, přítomnost landing pages apod.
4. "SEO audit" nabízený pod názvem Síla webu
Údajně komplexní analýza On-Page i Off-Page faktorů je v dnešním pojetí opravdu úsměvná.
5. Nástroj na zpětné odkazy
Poslední službou od SEO servisu je návrh stránek na získání zpětných odkazů. Neřeším, že hodnotu a kvalitu jednotlivých stránek, to je úplně mimo, ale už na první pohled je relevance zdrojů úplně mimo.
Zadal jsem klíčové slovo "dárek pro muže" a web mi nabídl stránku s letními dětskými tábory, bazar karavanů, olejové kotle a stránku s podprsenkami a kalhotkami v titulku stránky :-). Tak nějak funguje celá služba.
Hledáte SEO nástroj, který vám skutečně pomůže?
Bohužel není jen jeden, který by vám pomohl. Většinou je to kombinace nástrojů, jen tak dosáhnete nejlepších výsledků. A ne, nejsou ZDARMA! Bohužel, kvalitní software musí někdo vyvinout. Musí ho aktualizovat, musí ho rozvíjet. A z toho důvodu jsou opravdu pokročilé SEO nástroje placené (zpravidla měsíčním pronájmem).
Neznamená to, že nenajdete užitečné SEO nástroje zdarma. Ale určitě to nejsou ty typu SEO-servis.cz a jim podobné.
Seznam užitečných SEO nástrojů najdete na naší stránce SEO zdroje, detailně popsané jednotlivé nástroje najdete na stránce SEO nástroje.
Chcete koncepčně, smysluplně a strategicky řešit SEO?
Chcete-li s optimalizací stránek skutečně něco udělat, nehledejte zkratkovité řešení a jednoduchou rychlou cestu, ta bohužel neexistuje. A už vůbec ne v roce 2019 a obrovské konkurenci ve všech myslitelných oborech.
Co by vás mohlo dále zajímat
- SEO pro Shoptet
- Postup analýzy klíčových slov
- Jak se dostat na první stránku vyhledávače Google
- Návod na SEO krok za krokem
- SEO pro rok 2019: kompletní průvodce vším podstatným
- SEO Akademie - naučte se základy SEO
Autor článku: Michal Binka (o autorovi)
Poslední aktualizace: 23.1.2019