Další hlavní skupina hodnotících faktorů pro úspěšné SEO je architektura webu.
Správná struktura webu může pomoci vašemu SEO úsilí vzkvétat, zatímco špatná jej může ochromit.
Váhy hodnotících faktorů u architektury webu
- Průchodnost webu vyhledávacími roboty +3
- Mobile Friendly +3
- Duplicity / kanonizace +2
- Rychlost stránek +2
- URL +1
- Zabezpečení HTTPS +1
- Cloaking -3
Průchodnost webu vyhledávacími roboty (Site crawlability) +3
Vyhledávače prochází všechny webové stránky, chodí z jedné na druhou prostřednictvím odkazů a vytváří si kopie vašich stránek, které jsou uložené v tzv. indexu (ohromná databáze webů).
Když někdo něco vyhledává, vyhledávač prochází svoji databázi (index) a hledá všechny relevantní stránky k dané vyhledávací frázi. Pořadí těchto stránek pak řadí v SERP dle nejvyšší relevance. Chcete-li být dohledatelní, musíte být v indexu. Chcete-li být v indexu, musí o vás vyhledávací roboti vědět a být schopní váš načíst a uložit.
Většina webů obvykle nemá problémy s procházením, ale existují situace, které mohou způsobit potíže. Například JavaScript nebo Flash mohou potenciálně skrýt odkazy a obsah stránky, což vede k tomu, že stránky roboti neprojdou a do indexu tak nic neuloží.
Každý web dostane tzv. crawl budget - množství času, které mu vyhledávací roboti dávají na projití. Je to čas nebo počet stránek, které budou vyhledávače procházet každý den. Větší weby by se měly snažit robotům usnadnit procházení pomocí direktivy robots.txt, struktury dokumentu a pomocí interních odkazů.
Většině problémů s procházením se však lze snadno vyhnout. Kromě toho je dobré používat soubory Sitemap, jak HTML, tak XML, aby vyhledávače měly snazší procházení vašich stránek.
Více o tomto tématu se dočetete v SEO Akademii v článku Procházení, indexování a hodnocení vyhledávačů.
S průchodností webu může pomoci i mapa stránek - sitemap.
Mobile Friendly +3
Více vyhledávání Google se odehrává na mobilních zařízeních než na stolních počítačích. Vzhledem k tomuto faktu není divu, že společnost Google odměňuje weby, které jsou tzv. mobile friendly, zobrazují obsah přizpůsobený mobilním zařízením. Dochází tak k upřednostňování stránek uzpůsobených mobilům i ve výsledku vyhledávání.
Více se dočtete v kapitole Úvod do mobilního SEO, responzivní stránky, rychlost mobilních stránek AMP a PWA a mobilní UX.
Duplicity / kanonizace +2
Někdy se stává, že na vašem webu máte velké množství obsahu, které je prakticky identické. Takže pro vyhledávače může být obtížnější určit, která stránka je hlavní a měla by ji zařadit na určitý hledaný výraz do výsledků vyhledávání. Může se vám také stát, že na několik těchto stránek budou lidé odkazovat, dojde tak k rozmělnění indikátorů důvěry a autority do více verzí, které řeší prakticky to samé. Právě pro tyto případy existuje kanonizace.
Velmi častým příkladem jsou stránky s verzí www, bez www. Z pohledu vyhledávačů jsou to 2 zcela rozdílné domény. Proto je nutné vyhledávače nasměrovat na tu hlavní a jedinou platnou stránku. Další možnou duplicitou může být, když se do URL přidají parametry pro filtrování, díky čemuž bude stránka opět vypadat jako jiná a duplicitní stránka.
Pro duplicitní stránky a stránky s velmi podobným obsahem existuje řešení v podobě správné implementace přesměrování 301, resp. použití rel='canonical'.
Rychlost stránky +2
Google chce, aby se internet byl rychlejším místem a deklaroval, že rychleji se načítající stránky dostanou malou hodnotící výhodu. To, že vaše stránky budou bleskurychlé ale nezajistí, že budete upřednostněni ve výsledku vyhledávání. Google tvrdí, že rychlost stránek ovlivní 1 ze 100 dotazů.
Rychlost však může posílit další faktory. Může mít vliv na Bounce Rate (míru opuštění), může mít vliv i na konverzi apod.
Zrychlete své stránky! Vyhledávače i lidé to ocení.
Více si můžete přečíst v akademii v článku Rychlost webu.
Rychlost načítání stránky můžete zjistit pomocí nástroje Google Page Speed Insights.
URL +1
Ano, klíčové slovo v doméně může pomoci při hodnocení stránky. Není to důležitý hodnotící faktor, ale pokud má klíčové slovo v doméně smysl, použijte ho.
Více si můžete přečíst v akademii v článku URL.
Zabezpeční HTTPS +1
Google by rád viděl celý web zabezpečený HTTPS, aby zajistil vyšší bezpečnost uživatelů, kteří na stránky přichází z výsledků vyhledávání.
Aby Google podpořil zabezpečený protokol, dává webům se zabezpečením HTTPS mírně vyšší hodnocení. Stejně jako u zvýšení rychlosti webu, je to jen jeden z mnoha faktorů, které Google používá při rozhodování o tom, zda by se webová stránka měla hodit dobře.
Samotné zabezpečení nezaručuje dosažení nejlepších výsledků. Ale může to přispět k celkovému lepšímu hodnocení.
Více o zabezpečeném protokolu HTTPS si můžete přečíst v akademii v článku HTTPS - zabezpečená komunikace.
Další lekce v kapitole hodnotící faktory
- Úvod do hodnotících faktorů
- Hodnotící faktory: Obsah
- Hodnotící faktory: Architektura
- Hodnotící faktory: HTML
- Hodnotící faktory: Hodnocení důvěryhodnosti a autorita
- Hodnotící faktory: Odkazy
- Hodnotící faktory: Personalizace
- Hodnotící faktory: Sociální signály
- Hodnotící faktory: Penalizace
Chcete vědět víc o SEO? Podívejte se na celý obsah SEO Akademie.