Všichni ti, kdo řeší SEO, si musí dříve nebo později položit otázku - jaký SEO nástroj budu používat?
Optimalizaci stránek pro vyhledávače nemůžete dělat bez analýzy a statistických dat. No, vlastně můžete, ale bude tomu odpovídat i výsledek.
Zkrátka bez analytických dat jste jako slepý střelec, který se snaží trefit cíl. Nevíte, na co míříte a ve finále ani nevíte, jestli jste vůbec něco trefili.
Volba vhodného SEO nástroje není jednoduchá. Každému sedí něco trochu jiného, každý má trošku jiné potřeby, postupy a očekávání. Pro ty nerozhodné jsem připravil statistické porovnání toho, jak se ty největší a nejpoužívanější SEO nástroje vyhledávají v České republice.
Hledanost jednotlivých nástrojů samozřejmě neodráží jejich užitečnost, ale zákaznická základna nebo počet vyhledávajících může napovědět, který z nástrojů je populární více, který méně a jak moc velký rozdíl v hledanosti jednotlivých nástrojů je.
Metodika a postup analýzy TOP nejhledanějších SEO nástrojů
Postup analýzy je stejný, jako u jakékoliv mini analýze klíčových slov na určité téma.
Nejdříve jsem si sepsal jednotlivé nástroje. Následně jsem vyhledal všechny související fráze, které lidé vyhledávají ve spojitosti s těmito značkami.
K identifikaci všech frází používám obvykle několik metod, abych neminul žádnou důležitou frázi. Kompletní postup se dozvíte ve video školení na tvorbu analýzy klíčových slov, ale pro účely takto tematicky velmi úzkých analýzách kombinuji jen některé z nich (Keywords explorer Ahrefs + Související dotazy a dotazy našeptávačů přes Collabim).
Jakmile mám kompletní dataset "na jedné hromadě" zjišťuji u frází hledanosti (v tomto případě jsem neřešil pozice, protože to k této analýze nepotřebuji). Hledanosti frází na Googlu a Seznamu zjišťuji vždy přes Collabim > Jednorázové analýzy > Pozice a hledanost.
Poté již výsledný dataset frází kategorizuji, tzn. roztřídím všechny fráze podle příslušného nástroje, odstraním duplicity klastrované hledanosti Google (vyhledávač Google klastruje hledanosti frází, což poznáte jednoduše podle toho, že je u nich stejná hledanost - typicky např. "google analytics" a "analytics google" bude mít ve sloupci Searches total stejnou hodnotu, tzn. že Google ukazuje sumu hledaností pro všechny fráze, které považuje za totožné).
Nad kategorizovaným a pročištěným datasetem frází pak už stačí udělat kontingenční tabulku, která vám vizualizuje výsledky analýzy.
Suma hledanosti jednotlivých SEO nástrojů zahrnuje všechny vyhledávané fráze (nikoliv jen hledanost jedné fráze rovnající se názvu nástroje).
Do hledanosti jsou započítány všechny fráze, které lidé vyhledávají v souvislosti se SEO nástrojem. Na obrázku vidíte všechny fráze, které lidé vyhledávají v souvislosti s Collabimem.
Nejvyhledávanější české SEO nástroje
Samozřejmě jsem si hned po dokončení analýzy vzpomněl na Seznam Webmaster, který jsem do analýzy nezahrnul. Takže v tabulce na obrázcích není, ale jeho hledanosti do výčtu přidávám (suma hledanosti všech frází je 280). Nejvyhledávanější české nástroje pro optimalizaci stránek pro vyhledávače jsou:
- Collabim
- Marketing Miner
- Seznam Webmaster (280)
- Semor
- Contentking (vyvíjí se tuším v Brně, majetkově je tuším Holandský)
Nejvyhledávanějším českým SEO nástrojem je Collabim, hned v závěsu skončil Marketing Miner. Docela mě překvapil Semor, u kterého jsem čekal nižší hledanost, která nakonec překonala i Contentking.
Nejvyhledávanějším SEO nástrojem v ČR je Collabim, v těsném závěsu je Marketing Miner.
Nejvyhledávanější nástroje pro optimalizaci stránek pro vyhledávače v ČR
Nepřekvapivě, nejvyhledávanějšími nástroji, které můžeme využít pro optimalizaci jsou nástroje od Googlu.
Pořadí nejvyhledávanějších SEO nástrojů je následující:
- Google Analytics
- Google Search Console
- Ahrefs
- Semrush
- Collabim
- Marketing Miner
- Bing Webmasters
- Majestic
- MOZ
- Ubersuggest
- Screaming Frog
- Seznam Webmaster
- Semor
- Keyword Tool
- Contentking
- Mangools
- Sistrix
- Senuto
Výsledná tabulka s nejvíce vyhledávanými nástroji pro SEO v ČR.
Jaké SEO nástroje používám a proč?
Vyzkoušel jsem většinu SEO nástrojů. Jen tak člověk pozná, který mu pro workflow a potřeby vyhovuje nejvíce. Žádný z nástrojů není vše řešící, žádný není dokonalý, každý má své nedostatky, mouchy a omezenou funkcionalitu. Proto je nutné, pokud děláte SEO profesionálně, kombinovat více nástrojů.
Osobně mi nejvíce vyhovují následující SEO nástroje, které používám prakticky denně (platí pro rok 2022, kdy tento článek píši).
Collabim
Collabim je velmi komplexní a robustní SEO nástroj. Pokud bych si měl platit jen jediný nástroj, byl by to Collabim. Nejvíce jej využívám pro monitoring projektů (tracking klíčových slov), pro komparativní analýzu konkurence, pro stanovení SEO strategie a vyhodnocování. Rezervy vidím hlavně v nástroji pro návrh klíčových slov (Průzkumník klíčových slov).
Ahrefs
Ahrefs má nejlepší nástroj pro získávání frází pro konkrétní téma (Keyword Explorer). Pokud mě zajímá, jaké fráze lidé hledají pro e-shopovou kategorii nebo nějaké téma, řeším to zde. Denně využívám Site Explorer při zjišťování vývoje projektu, analýzy konkurenčních projektů, na jaké datasety frází se rankují, jaké vstupní stránky jim dělají nejlepší organický traffic.
Screaming Frog SEO Spider
Tento nástroj je jediný "tlustý klient", tzn. že je nutné ho mít instalovaný na počítači a nefunguje jako SAAS služba. Je to robustní analytický nástroj, který využívám pro technické SEO.
Google Search Console
Konzoli není nutné představovat, je to povinnost, která doplňuje skládačku do technickém SEO i analýzy výkonu stránek v SERP.
Google Analytics
GA mají snad všichni. A když ne všichni, tak skoro všichni.
Senuto
Čestnou zmínku bych rád dal polskému SEO nástroji, který zvládá velmi dobře vše co Collabim a Ahrefs. Je to prostě hodně zajímavá alternativa, která se neustále vyvíjí a v našem SEO rybníčku je možná neprávem opomíjena. Pokud někdo nemá kvůli ceně Ahrefs, Senuto je velmi zajímavou alternativou.
Termín publikování článku: 14.7.2022
Autor: Michal Binka