Případová studie: SEO pro největší český SEO nástroj COLLABIM (meziroční nárůst návštěvnosti +2400 %)

Největší a nejpoužívanější český SEO nástroj Collabim nemusíme dlouze představovat.

Kdo v České a Slovenské republice řeší optimalizaci stránek pro vyhledávače, Collabim by mu v portfoliu placených nástrojů neměl chybět.

V naší agentuře Collabim používáme suverénně nejvíce ze všech placených SEO nástrojů. A kdybychom si měli vybrat jen jediný placený nástroj z obrovské plejády SEO nástrojů, byl by to vždy Collabim.

O to více nás potěšilo, že si nás Collabim vybral jako dodavatele pro optimalizaci jeho hlavní obsahové sekce, Collabim Akademie.

SEO pro Collabim

Společně s Daliborem Jarošem, CEO Collabimu (na obrázku vpravo), jsme se domluvili na 3 úrovních cílů. 30 % meziroční nárůst byl minimum, 200 % nárůst by byla výrazná pochvala a 500 % nárůst by byl z říše snů, ale proč mít malé cíle, že :-).

Postup optimalizace největšího českého SEO nástroje

Strategii optimalizace máme u všech klientů v podstatě stejnou. Workflow je následující:

  1. Vyřešit případné technické problémy na hostitelské platfromě, v tomto případě Wordpress (vyřešení technických překážek, optimalizace aktuálních nastavení pluginů - v tomto případě optimalizace automatizovaných konstrukcí titulků a meta description, vyřešení automatizace pro interní prolinkování atd.)
  2. Analýza klíčových slov - sběr a rozkategorizování datasetu
  3. Rozkreslení architektury - napárování architektury na reálné URL na projektu, napárování architektury na konkrétní datasety (štítky) v Collabimu
  4. Stanovení strategie postupu - priority, workflow tvorby a nasazování obsahu
  5. Implementace - náš tým copywriterek tvořil a nasazoval obsah (na projektu paralerně pracovaly 3 naše seniorní copywriterky)

Systematický a strategický přístup k implementaci SEO díky precizním datových podkladům

Základem úspěchu v SEO je skvělý datový a analytický podklad.

Díky kvalitní analýze klíčových slov máme perfektní přehled o tom, na jaké fráze se klient rankuje nebo naopak nerankuje, jaký typ a množství obsahu bude potřeba realizovat ve fázi implementace.

Ukázka z analýzy klíčových slov pro Collabim

Níže je ukázka základní tabulky v analýze klíčových slov, kde probíhá kategorizace frází.

analyza-klicovych-slov-collabim

Z kategorizovaného datasetu se pomocí kontingečních tabulek zrodí základní architektura. Již z těchto dat je patrné, jak dobře nebo špatně se klient rankuje, viz sloupeček Průměr z Position Google vidíte průměrné pozice datasetů pro jednotlivá témata. Vstupní stránk, kde je DĚLENÍ NULOU jsou zcela bez rankingu.

kontingencni-tabulka

Ukázka architektury - základu pro workflow a implementaci

Základem našeho dalšího workflow je rozkreslení architektury stránek, kde párujeme témata (vstupní stránky) z analýzy klíčových slov na existující URL na projektu + každé téma máme provazbené přímo do Colabimu na příslušný štítek. Získáváme tak perfektní podklad pro následující práce.

architektura-seo-pro-collabim

Základem úspěšné a dlouhodobé spolupráce s klientem je vždy evidence prací

Ne vždy u všech agentur má klient přehled o tom, co se realizovalo a co ještě realizovat zbývá.

V SEO PRAKTICKY se snažíme být maximálně transparentní, trackujeme a následně reportujeme každý úkon, který se na projektu realizuje.

Pokud se na projektu opravdu poctivě pracuje, nemůže být pro agenturu problém reportovat kdo, kdy a co se na projektu realizuje. Všem tak doporučujeme, aby spolupracovali výhradně s těmi agenturami, které jsou maximálně transparentní.

realizovane-prace

Jak dopadlo SEO pro největší český SEO nástroj Collabim

Původně jsem tento odstavec v případové studii neměl, ale CEO Collabimu, Dalibor Jaroš, nám namluvil krásnou video recenzi, kterou rádi přidáme a okomentujeme v souvislostech.

V životě nejde vždy všechno na první pokus, nejde vždy vše jak po másle a o některé věci se musí trošku více zabojovat. A výsledek na Collabimu byl tento případ.

Nalijme si čistého vína - ne vždy to jde napoprvé a i mistr tesař se někdy utne

Na Collabimu jsme měli od začátku jasnou strategii, které se držíme vždy - analytika a na základě hledanosti témat implementace. I přes jasné závěry z analytiky a jasně definovaný publikační plán jsme přišli s alternativním řešením.

Collabim je vysoce sofistikovaný SEO nástroj pro relativně úzkou skupinu odborníků, proto jsme strategii modifikovali a přiklonili jsme se v první fázi realizace zakázky k tvorbě více odborného obsahu, který ale nevykazoval takové objemy hledanosti. Výhodou této strategie mělo být pokrytí kompletní problematiky SEO vysoce odborným textem, který by byl užitečný pro celou komunitu, což mělo v konečném důsledku zvýšit autoritu celé domény (na základě engagementu, zvýšení behaviorálních metrik, které mají v konečném důsledku vliv na ranking a autoritu).

Až poté jsme chtěli pokračovat standardní strategií, která pokrývala obecnější témata týkající se online marketingu a SEO.

Zjednodušeně řečeno, v druhé fázi jsme chtěli navázat na první, vysoce odborný obsah další várkou obsahu, která již půjde po TOP search volume tématech.

Zhruba po dvou až třech měsících intenzivní práce nám čísla (samozřejmě i klient :-)) dala zpětnou vazbu, že až příliš odborným obsahem, který nemá odpovídající hledanosti, cesta ke stanovenému cíli nepovede, alespoň ne v dohodnutém termínu.

Collabim nám dal druhou šanci

Společně s Collabimem jsme se domluvili, že strategie vysoce odborného obsahu s velmi nízkou hledaností nepovede k domluveným cílům.

Poprosili jsme Collabim o druhou šanci, vrátit se k původní obecné strategii, která řeší relevantní, ale zároveň vysoce vyhledávaný obsah. Dosud realizované práce jsme fakturačně anulovali a do této fáze realizované hodiny jsme odpracovali znovu.

 

 

Výsledek optimalizace - meziroční nárůst na +2400 %

Na grafu níže meziroční porovnání návštěvnosti v posledních 3 měsících vs stejné 3 měsíce v předchozím roce (čárkovaný graf je návštěvnost loni). Screenshot z konzole je dělaný 14.6.2024, takže porovnáváme období za poslední 3 měsíce vs 2023.

V Google Search Console vidíte odfiltrovanou značku (-col), tzn. z analyzovaného datasetu jsme vyloučili všechny vyhledávané fráze pro značku, aby výsledky nezkreslovaly případné brandové dotazy.

Meziroční nárůst se tak na sledovaném kvartálu podařilo navýšit o úctyhodných +2400 %!

 

search-console-collabim

 

Na dalším obrázku se můžete podívat na průběh rankingu. Červená vertikální linka zobrazuje začátek spolupráce. Můžete si všimnout, že SEO nikdy (většinou) nefunguje ze dne na den. Měsíc trvá analytika, další měsíce může trvat implementace výsledků z analytiky.

SEO nedělejte s vidinou nárůstu organické návštěvnosti v dalších měsících. Pokud se vše udělá správně, SEO vám bude nosit návštěvnost až v následujících kvartálech a letech

start-spoluprace-collabim-seo

K vyvhodnocení výsledků samozřejmě používáme vždy i Collabim. Na grafu teoretické návštěvnosti můžete vidět vývoj nárůstu organické návštěvnosti jak na Googlu, tak na Seznamu (ten nás ale většinou nezajímá :-)).

Pod symbolem "i" v grafu jsou evidovány jednotlivé zápisy v Marketingovém deníku Collabimu. Klient tak evidoval jednotlivé práce i přímo v Collabimu.

graf-teoreticke-navstevnosti

Vývoj rankingu Collabim akademie můžeme vidět i v delší časové perspektivě. Stačí se podívat do dalšího analytického nástroje, Ahrefs, který trackuje ranking projektů v čase.

Na obrázku níže se můžete podívat, jak se projekt rankoval v posledních pěti letech. I přesto, že se na projektu budoval obsah, nepřineslo to žádné viditelnější výsledky.

Doporučení je, pracovat na SEO systematicky, na základě dat, pokrývat relevantní a vyhledávaná témata.

A neztrácejte čas externím link buildingem! SEO PRAKTICKY nikdy nedělá externí link building. Výsledky, kterých jsme dosáhli navýšení návštěvnosti meziročně o +2400 % jsme nedosáhli ani jedním externím odkazem. Veškeré práce se odehrávaly na straně on-page faktorů, na straně stránky klienta.

vyvoj-rankingu-ahrefs

 

Autor článku: Michal Binka

Publikováno: 14.6.2024

michal-seoprakticky

Zpět do obchodu