Content is King - je tomu opravdu tak?
Fráze, kterou často používají řečníci na konferencích a vydavatelé obsahu o populárních publikacích SEO (a digitálním marketingu). V této souvislosti "content is king" = "obsah je král“ obvykle znamená, že obsah je nezbytný pro to, abyste dosáhli v SEO uspokojivého výsledku.
Tato věta se datuje až do eseje Billa Gatese „Content is King“, publikované 3. ledna 1996.
Je tomu ale opravdu tak? Je skutečně rozsáhlý obsah tím, co vás dostane na přední příčky ve výsledku vyhledávání?
3 typy vyhledávacích frází: je content opravdu king?
Možná jste už slyšeli, že obsah je king (ang. Content is King). Není tomu tak vždy. Vyhledávače totiž rozlišují typy dotazů a od toho odvozují obsah, který by vyhledávací frázi nejlépe odpovídal. Budete-li hledat "bílé tričko", pravděpodobně vás nejlépe uspokojí vstupní stránka s velkým množstvím variant bílého trička za výborné ceny. Nebudete chtít číst prázdné řeči o tom, z jakého materiálu tričko je nebo jak se má žehlit. Chcete nakupovat!
Budete-li hledat "jak se dostat na první stránku Google", budete pravděpodobně hledat kompletní tutoriál. V takovém případě vás plochý obsah neuspokojí a uvítáte spíše komplexnější návod s příklady.
Schválně se podívejte, které stránky a s jakým obsahem se budou rankovat na předních místech. V tomto případě zvítězila stránka s případovou studií. S nerozsáhlým textem se pravděpodobně nebudete mít šanci umístit se na přední příčky.
Na některé typy vyhledávacích dotazů platí kvalitní a rozsáhlý obsah. Na některé typy dotazů to ale vůbec neplatí.
Zcela opačný výsledek dostanete při vyhledávací frází "bílé tričko". Nejlépe se rankují stránky, které se obsahem nezabývají. Pouze zákazníkovi předkládají kupu bílých triček.
Na nejvýše umístěných stránkách transakční fráze "bílé tričko" se umisťují weby bez rozšířeného obsahu, s širokou nabídkou vyhledávaných produktů.
Na organicky nejúspěšnější stránce najdete jednu větu popisku kategorie! Zbytek obsahu tvoří výpis produktů a fasetová navigace. Žádné obsahové orgie se zde nekonají, přesto je stránka na 1. pozici v Googlu. Podle algoritmu vyhledávače nejlépe odpovídá na potřebu hledajícího.
Vyhledávače rozlišují mezi 3 základními typy dotazů.
Navigační dotazy
Dotazy, které hledají jeden web nebo webovou stránku jedné entity (např. Alza nebo KFC).
Transakční dotazy
Dotazy, které odrážejí úmysl uživatele provést konkrétní akci, například nákup oblečení nebo stažení spořiče obrazovky.
Informační dotazy
Dotazy, které pokrývají široké téma (např. Česká republika nebo nákladní automobily), u kterých mohou existovat tisíce relevantních výsledků.
Na základě typu vyhledávací fráze vrací vyhledávače výsledky vyhledávání.
Zdroje k typům vyhledávacích frází
- Web search query - Wikipedia. [online]. Dostupné z: https://en.wikipedia.org/wiki/Web_search_query
- The 3 Types of Search Queries & How You Should Target Them. WordStream: Online Advertising Made Easy [online]. Copyright © WordStream. All Rights Reserved. [cit. 14.11.2019]. Dostupné z: https://www.wordstream.com/blog/ws/2012/12/10/three-types-of-search-queries