Title tag
Jeden z nejdůležitějších hodnotících faktorů je název stránky, nebo-li titulek - prvek <title> v hlavičce stránky. Titulek stránky se zobrazuje na otevřené kartě prohlížeče, ale hlavně titulek uvidíte v tzv. modrém odkazu v SERP, výsledku vyhledávání ve vyhledávači. Titulek stránky tak může výrazně ovlivnit míru prokliku mezi výsledky vyhledávání, tzv. CTR. Samozřejmě za předpokladu, když obsahuje správný call to action výraz (výzvu k akci).
Značka title je on-page faktor s nejvyšší váhou, takže je důležité ji správně optimalizovat. Taxativní výčet klíčových slov v SERPu nezabere, je potřeba napsat takový název stránky, aby mezi ostatními výsledky vyhledávání zaujal.
Google obvykle zobrazí první 50-60 znaků z titulku stránky. Pokud držíte Title pod 60 znaků, máte jistotu, že asi 90% vašich titulů se zobrazí správně. Neexistuje žádný přesný limit počtu znaků pro titulek stránky, protože znaky se mohou lišit podle šířky a Google nyní zobrazuje titulky o maximální šířce 600 pixelů.
Titulek je jedním ze základních SEO faktorů. Měl by obsahovat naše klíčové slovo. Co je ale neméně důležité je to, aby titulek zaujal v SERPU.
A co myslíte? Reflektují význam tohoto tagu tvůrci webových stránek? Zkuste si zadat do vyhledávačů hledaný výraz „Untitled document“ a uvidíte, kolik stránek má stránky bez titulku. Nebo se zkuste podívat, kolik firemních webových prezentací má hlavičce úvodní stránky „Home“ anebo „Úvod“! Toto jsou základní pochybení, tedy pakliže neprodáváte bytové doplňky nebo Knihu s názvem „Úvod do problematiky SEO“.
Délka titulku
Maximální délka titulku cca 70 znaků (600 pix). Nejde totiž ani tak o počet znaků, ale spíš o šířku, kterou text zabírá na pixely. Podle toho se titulek zobrazuje.
Nejdůležitější klíčovou frázi zkuste „cpát“ co nejvíce doleva.
Jak se píše poutavý titulek, co zvyšuje CTR
V titulku by kromě klíčového slova nebo fráze mělo být něco navíc, co zaujme a vzbudí zájem.
- Vybuďte k akci, ke kliknutí, k zhlédnutí (call to action)
- Zkuste do titulku přidat čísla. Existuje celá řada průzkumů, která potvrzuje, že na titulky s čísly klikáme častěji (např. 3 originální dárky pro tátu | XYZ.CZ)
- Použijte prodejní argumenty (Nejprodávanější dárky pro tatínky | XYZ.CZ)
- Formulujte titulek jako otázku (Už máte dárek pro tátu k Vánocům? | XYZ.CZ)
- Použití akčních slov jako Tip, novinka, akce, návod, recenze, originální… (je-li to vhodné)
- Podporujte váš brand (na konci titulku)
- Titulek každé stránky by měl být unikátní v rámci vašeho webu
- Zkuste se někdy inspirovat u bulváru, dovoluje-li to váš cílový obsah
- Nepište nepravdivé a zavádějící titulky!
- Titulek neslouží k taxativnímu výčtu klíčových slov oddělených čárkou, k tomu se dříve používal Meta tag Keywords, který už dnes nikdo nepoužívá
Kde hledat inspiraci k tvorbě titulků
Kromě bulvárních deníků, které pravděpodobně nebudou zcela relevantní k vašemu byznysu, zkuste využít konkurenční texty PPC specialistů. Je to zvláštní, ale ti jsou v metodě tvorby popisků mnohem dále. Jsou prostě zvyklí na maximalizaci CTR.
Stačí ve vyhledávači zadat vaši klíčovou frázi a pak už jenom můžete nasávat inspiraci z nepřeberného množství titulků, které jsou mimochodem řazeny podle úspěšnosti CTR a relevance.
K analýze můžete také použít nástroj Collabimu, Svatý grál. Můžete také vyzkoušet náhled PPC reklam v detailu klíčového slova, opět v Collabimu. Zde se dá najít mnoho zajímavé inspirace na tvorbu titulků.